Sunday, May 30, 2010

nasihat dari pengalaman...

erm, actually aku baru je balik dari outstation, baru je sesangat...badan pun masih sengal-sengal ubi gak lagi dan sekarang aku baru je dapat berchenta dengan cik tilam kesayangan, terus melepas rindu kat incik lappy...haha...

time2 aku terbaring lesu ni terbayang lak, betapa indahnye la kalau aku ade puan isteri kat rumah, time penat2 balik dari kerja ada yang sambut depan pintu sambut n kiss tangan... urm..indahnye lah... aku jadi terbayang ni sebab tadi duk tengok isteri mr big boss sambut dia lepas tu kiss tangan n kucup pipi big boss dengan penuh mesra (nak kiss mulut dia segan kot...?hu~). habis la mr big boss malam ni kene "kerja" overtime...hehe...

aku balik dari site dengan mr big boss, bebudak lain naik van. diorang taknak naik ngan mr big boss pasal diorang tak leh merokok dalam kereta bos..huhu~ aku layan je, kalau tak boleh ape aku kisah... layankan aje la... kitorang gerak dari site lepas solat maghrib tadi, mase tu hujan dah mula menitik2, awan dah tak boleh tanggung air dah. elok kitorang gerak je, hujan mencurah2 turun, sepanjang jalan duk nampak rata je. salah percaturan air memercik tinggi... bos guwa selambe je, brader tu bawak hilux. ape dia nak kisah sangat... just bebudak yang naik van la terpaksa slow sikit...

dalam sejuk2 hujan tu bos guwa tanye...mane makan bes? er...guwa tengok keliling terus guwa teringat 1 tempat baek punye tepi laut makan mee bandung udang besar...terbaik... macam2 aku goreng bos suruh singgah kat situ...huhu...bos pun setuju je, guwa ape lagi terus la roger bebudak lain , diorang pun on aje...

fuh......sampai2 kat lokasi, mangai...??! ramainye umat singah makan kat situ....? tapi mujur la masih ade seat kosong, cukup untuk kami ber-enam. lepak2 situ agak lama nak tunggu hujan rada sebab driver van tak berani nak gerak dalam keadaan hujan lebat macam tu... nasib baik la big boss sporting. layan woo makan mee bandung kat situ. nombor dua terbaik kalau nak dibandingkan dengan mee bandung muar precint 8 putrajaya...fuh...terangkat beb... dari badan duk gigil2 kesejukan(kes lapisan lemak nipis) sampai menitik2 peluh jantan kat dahi... sayang, aku tak sempat nak amik gambar. dah licin dulu dah...haha...

lepas makan kami duk sembang2 sampai la hujan reda, lebih kurang pukul 9.30pm kot kami terus gerak menuju lokasi:bandar baru bangi. sepanjang perjalanan tu aku n big bos duk sembang macam2 topik. cerita dari zaman dia muda, mengimbau kenangan silam. zaman2 dia muda, berniaga kaset kat pasar malam sampai la dia siap bagi advice nak cari bini yang baik dan boleh membantu si suami ni meningkatkan potensi diri... ish2... tapi banyak yang dia katakan tu logik, nasihat melalui pengalaman kan...?hehe...

antara nasihat dia yang aku ingat:
1- kalau nak cari bini, ko kene kawan dengan ramai perempuan. kenape? sebab bila ko dah berkawan dengan ramai perempuan ko boleh menilai sikap perempuan tu. ko boleh tengok mane yang terbaik. ko tak boleh la kawan dengan seorang perempuan lepas tu ko tangkap cintan sorang-sorang. tak guna kalau jadi macam tu...lepas tu ko yang frust sorang-sorang...
ulasan aku:betul gak tu....?lepas ni aku nak jadi kaki pompuan boleh bos?hehe~ mampuih aku kene pelangkung ngan mak aku.huhu~
2- kalau ko nak tau perempuan tu betul-betul nak kat ko, ni kes main tarik tali la...ko syok kat perempuan tu, tapi ko buat-buat macam biasa je. berkawan dan mesra dengan dia macam ko mesra dengan kawan lain, tapi dalam hati ko je yang tau. dia akan bagi tau kat ko ape yang dia buat, dia nak ko kenal diri dia macam mane, tak ade pura-pura dalam diri dia. erti kata lain dia betul-betul jujur dengan ko. susah bang nak dapat macam tu... selalunye perempuan ni macam bukak tender. dia bagi tau tentang diri dia, spec ape yang dia nak, dia keluar dengan ko dan dalam masa yang sama dia bukak gak hati dia kat orang lain.. ko pun tak tau. ingatkan ko dah kowteam kompom dapat dia. tengok2 bila dia tutup tender, dia bagi L.O hati dia kat orang lain. tak melopong ko?
ulasan aku:betul gak tu....?
3- kalau nak cari calon, ko cari la yang jenis boleh masuk dengan famili ko, bukan ape la... senang kalau nak balik kampung ko, bini ko pun suke balik rumah mak abah ko...silap-silap dia yang ajak ke rumah mak bapak ko.sebab ape? sebab seronok bila ade dengan keluarga ko. esok2 ade kenduri kendara dia pun tolong dengan ikhlas, atau time keluarga ko ade perjumpaan keluarga tak le dia duduk menung sorang2 kat dapur... ko pun boleh masuk dengan famili dia..lagi senang. boleh tolak ansur laki bini...
ulasan: bos, guwa mane ade pengalaman....?huhu~

tapi memang terbukti ape yang dia cakap tu betul, aku tak nafikan. tapi sebagai seorang manusia biasa kita tak akan terlepas dari buat silap, dan kadang-kadang kita terlalu mengikut kata hati. pesanan bos yang paling aku tak akan lupa " bang, hidup kita ni macam roda. kalau kene time kita kat atas jangan la berlagak sangat...kalau kene time kita kat bawah, jangan la kita malu dengan ape yang kita ada. kene time ko kat atas ko bongkak, tup-tup ko jatuh gedebuk...? siapa nak tolong ko? kawan ko jugak...sape lagi? kene ko dah buat taik kat kawan ko, naya..." betul bos...banyak aku belajar dari bos, lu memang boss paling sempoi lah, guwa respek.....

tadi sampai rumah dia, memang hangat la sambutan kak roha kat abang man.... er, guwa tak tunggu lama, takut menganggu lak bakal"kerja" overtime bos guwa nanti...huhu~so guwa pun cabut balik rumah...ade budak kecik dua ekor tu sambut aku, jadi la....

4 cakap-cakap:

Unknown said...

aku sokong nasihat bos ko ... leh amalkan nie ...

lensa mata said...

haha...nasihat dari pengalama tu....

nasiayam said...

cantik pengalaman yg boss ko bg..tp,kurang cantik tang berkawan ngan ramai perempuan.

kwan ngan rmai perempuan takpe bro,jgn jadik org yg kaki perempuan.ada beza.btol la ape yg bos ko ckp,takle nak bg hati snang2 je kat sesape..tp,kita jgn mainkan hati org len.tuh paling asas..

nak bina hbungan yg baik,permulaan kena baik.cam jgk nak bina rumah,kalu buat dr tanah ngan pasir je bleh ke bertahan?bnyk kena masuk n amik kira.bahan2 tu plak,kena bhan2 yg berkualiti,susunan yg btul,hias plak kena cantik,org yg nak duduk dlm rumah tuh kena bljr jaga rumah,kena bersihkan sllu,kena wat mcm2..

cam jgk bila kita nak cari pasangan hdup..bia la permulaan tuh yg baik.walaupun kita taktahu akhirnya bagaimana dia tuh.permulaan yg baik bkn bererti hdup ko akn bahagia,cuma akn jadi `pelampung` ntuk rumahtangga bila banjir dtg.

nak org yg betul2 ada hati ngan ko,jadi orang yg bleh wat orang btul2 ada hati ngan ko.haa..tuh pesanan tok guru aku.katanya,nak cari org yg soleh@solehah,jadikan diri kita dulu soleh@solehah.diri sndiri cam ribut kalu,bini tsunami kalu..

cantik da bos ko nye pdpt n nasihat.kurangkan bergaul ngan ppuan,kawan takpe,bila ada keperluan.kawan la ngan ppuan kat ofis,tlg dia mna ptt,kat ctu ko leh nilai mcm2 pasl ppuan.kalu berkenalan gi kuar dating n bla3..jenis wanita mana yg akn btul2 jujur nak ada hati ngan kita.btul x?

haha.damn!aku ni bleh wat blog da kat cni.sorry bro.ternmpk nama ko dr mna ntah,bkak blog ni..nice reading ur blog.

salam

lensa mata said...

wah........thanks bro nasiayam, mmg padat nasihat tu..mmg sangat berguna..bak kata pepatah, kawan biar seribu,musuh jangan ada walaupun 1..anyway, sy akan amalkan nasihat yang bro bagi kat sy ni, sangat berguna..sy tak kisah panjang mane pun komen tu kat blog yang tak seberapa ni, yang penting ada manafaat dan pengajaran yang sy leh dapat... ape pun, sy ucapkan terima kasih kat bro nasiayam sebab sudi share nasihat yang berguna ni..