Monday, May 31, 2010

bila parut luka lama berdarah semula....

tsk....pilu rasanya, bila kulit yang menutup luka lama kembali terluka berdarah. perit pedih yang aku rasakan siapa yang tahu... biar lah aku seorang yang menangung pedih ni seorang diri. perlahan aku bangun dari duduk yang lama, terlalu asyik aku duduk dan memerhati. merenung parut luka lama.. parut yang aku sangkakan dah lama pulih, siapa yang sangka luka lama masih mampu berdarah semula...

lemah rasanya langkahku, selemah bayu petang yang bertiup layu... aku capai plaster luka lalu aku tampalkan pada luka perut lama....

isk..? mende la yang aku duk mengarut nih..hehe~ okeh-okeh, sraight to the point: padahal parut tu luka balik pasal aku syiok sangat duk garu tadi... ches, duk penangan tomyam udang tengahari tadi le ni...hu~parut kat kaki kanan nih, aku dapat sehari sebelum ekspedisi kayak kat sungai nenggiri, gua musang kelantan bulan sept 2008 kot, aku tak ingat...

kemalangan tu jadi sebab aku nak rush ke MFI, menyetelkan beberapa urusan dengan komiti kelab dan pegawai pengiring universiti. nak jadi hal mase tu aku follow belakang 1 van ni, bawak OKU...tengah syiok je follow van ni, tetiba dia berhenti mengejut tanpa ada bagi apape isyarat. aku kat belakang ni terkejut dan tak sempat buat apape, so terpaksa aku lencongkan motor kearah lain. sekali nasib tak baik ade kereta datang dari depan. tak silap aku kancil warna putih...

ape lagi, DUMM!!! direct kereta tu hit kat bahagian kiri motor aku. disebabkan impak tu aku melambung ala2 superman terus landing kat cermin depan kereta tu, golek2 ala2 hindustan sikit terus jatuh terhentak kat jalan tar... mase tu terus blank...hitam pandangan mata kejap...

"dik...dik...ok tak ni...?"terasa ade tangan kasar menampar-nampar pipi ni... er....kat mane ni? isk...blank, kosong kejap otak aku... bukak mata... nampak cahaya...guwa ingat bidadari mane kat depan guwa, sekali pakcik india rumah tepi jalan da...makcik yang hit aku tu dah tergamam je kat dalam kerete tak terkata2... first tengok motor tu, sedih aku rasa. hancur langsung body seat bahagian kiri, memang direct betul kene tu...ngan pedal gear pun bengkok. ish...kalau aku tak sempat angkat kaki, ape la nasib kaki kiri aku sekarng ni... van putih tu dah blah kemane aku pun tak tau. ish...tak de rase tanggungjawab betul... aku terus pergi kat makcik tu, aku terus mintak maaf sebab memang salah aku masuk kat jalan dia, n terangkan kat dia sebab tindakan aku tu. bincang-bincang kejap, husband makcik tu pun datang, bincang dengan elok alhamdulillah semua setel... kene keluar duit ganti rugi kereta makcik tu and then pegi repair motor aku. barai gak la RM1300 duit aku hari tu saje.

tak pe la, dah nasib...aku terus inform dengan komiti yang lain aku terpaksa lambat sebab aku kemalangan. mujur diorang faham.. at last semua urusan tu selesai... bas gerak malam tu ke gua musang. aku dan beberapa komiti lain menyusul selepas tu sebab kami masih ade last paper mase tu. kitorang pegi pun dengan tren je... 12 jam perjalanan tanpa boleh lelap...hehe... dah la dengan kaki injured, duk layan kayak lak tu....hurm... macam-macam...

bila aku belek balik perut-parut yang ada kat badan ni, tiap satunye menyimpan cerita yang tersendiri...suka duka, tangis tawa...ade 1 parut yang cukup nostalgia pada aku, parut kat bahagian kiri bahu. 1 parut yang menjadikan aku yang hari ni, 1 parut yang mak bagi kat aku yang berkesan pada hidup aku sampai hari ni. walau pun kecil, namun besar maknanya pada aku.. ade masa nanti aku ceritakan kisah si parut kecil dari emak...

2 cakap-cakap:

Husna Adilah said...

semoga cepat sihat :)

lensa mata said...

Dyla:parut lama la...hehe... thanks...