Thursday, August 13, 2009

gunung stong kelantan

aku belek2 external aku tg jumpe lak gambo2 ni...meh aku cite siket..aku pun dah x berape ingat sebab trip ni dah agak lama,tak silap aku dalam tahun 2007..bak kata orang,jauh perjalanan luas pemandangan..aku pegang kata-kata ni..kali ni aku nak cite trip aku mase ke gunung stong kat kelantan...air terjun stong ni merupakan air terjun yang tertingi kat asia tenggara n kat sini gak dah banyak meragut nyawa..hu...mule2 aku nak g pn kecut gak perut,mane la tau kot2...tapi alhamdulillah sume selamat...







kitorang sampai kat sini pun dah agak petang dan kesampaian kitorang kat dabong disambut oleh seorang tua,mengalunkan bait2 syair@sajak aku tak pasti..tapi bait2 yang diungkapkan cukup mendalam..kitorang memulakan perjalanan ke gunung stong pada petang tu jugak..
sampai2 kat kaki gunung stong pun hari dah gelap,tak silap aku dalam jam 8 macam tu..
pendakian pun bermula...segala peluh n kudrat diperah..satu persatu peserta mula pancit,siap ade yang buang barang lagi..mujur la ade en.john kat belakang tolong kutip barang..antara yang kene buang oleh peserta pancit:sleeping bag,khemah,beg??etc2...kurang asam betul...kitorang sampai ke kem baha lebih kurang jam 9.30 malam...agak cepat aku rasa...sampai tu terus bukak khemah n wat la apape yang patut.....
pagi menjelma...seawal jam 6.30 pagi dah bangun..mase ambil wudhu' aku terpaku... indahnya time matahari terbit..masyaallah....
jam 9 pagi semua peserta berkumpul..briefing n kitorang teruskan perjalanan ke puncak stong dalam jam 9.30pg...walaupun penat aku gagahi gak..aku dah lupe jam berapa kitorang sampai kat puncak..tapi kepuasan memang jelas terasa...
kitorang sampai kat kem baha mase tu pn dah petang..bantai mandi jap,pas tu masak tuk malam...malam tu aku kira tidur ku yang paling nyenyak...badan dah penat..
esoknye kami melihat sunrise di stong buat kali terakhir...trip kami tamat pada hari ketiga..walaupun singkat aku puas hati....
aku harap ni bukan trip terakhir aku...



0 cakap-cakap: