Friday, August 28, 2009

cerita talifon bimbit dan aku

aku percaya korang pun ade sejarahHP korang..yang mane sentiasa berubah dari masa ke semasa..huhu..aku mula pakai HP mase umur aku 17 tahun..tu pun merembat HP mak aku..aku tengok HP tu terletak je,siap jadi mainan anak buah aku lagi pas mak aku beli HP baru..so aku pun rembat la..aku tanye kat mak aku,nape tak trade in je..mak aku cakap sayang HP tu..ni dia sejarah rentetan HP aku dari yang first sampai la yang aku pakai sekarang...








nokia 3315 2005-2006
nokia 3315 ni adalah phone first aku..ni pun atas belas ikhsan mak aku.. hehe..asalnye HP ni dah jadi mainan anak buah aku,tp atas dasar nak pakai HP aku pn amik la..mase tu sim kad agak mahal gak la,mase aku beli maxis harga dia RM 20 tak silap aku..no tu aku still pakai sampai sekarang,ada gak aku tukar ke no len..tapi tak lame,aku balik ke no maxis lame tu gak..tapi aku nak tukar no baru dalam masa terdekat ni..HP ni agak lame aku pakai..aku pakai HP lain HP ni aku simpan,jual hp tu aku pakai HP ni balik..

3100-2005
ni lak HP kedua dalam sejarah idup aku..HP ni aku dapat free..jumpe kat tempat duduk bas.. sehari gak aku tunggu tuan dia kol..tapi senyap je(kes lupe no sendiri la ni tak pun baru tukar sim). dah tuan dia tak kol2,aku pun tak kenal ngan tuan dia..so aku tolong la "simpankan"..hehe..3315 aku lak aku simpan sebaiknye kat bilik aku..riwayat HP ni tak lame ngan aku,ade la kot 5 bulan..tapi dalam 5 bulan tu macam hal..HP ni pnah kne curi,tp orang yang curi tu pulangkan balik,tak lame tu ntah kenape skrin dia putih je..tak nak kuar gambar..so aku tolong la tuan lame dia jualkan HP tu..huhu..aku pun kembali la guna 3315 aku tu...

8210-2006
aku pakai 3315 aku sampai la aku abis sekolah menengah n berhijrah ke bangi..tapi sayang, 3315 aku tak mampu bertahan kat bangi..bateri dia wat hal..cakap kejap2 terus mati..so aku pun jual la 3315 tu,amik 8210 ni lak..8210 ni aku beli seken je..mase tu lum mampu lagi,gaji x masuk lagi..n ni la satu2nye HP seken yang aku beli..seminggu aku pakai ok je..pas tu jadi masalah same macam 3315 aku tu..bengang gle aku..n mungkin HP ni yang paling banyak kali jatuh..huhu..time tu aku ade habit letak phone kat riba time drive kereta..nak bangun terlupe lak ade HP kat riba..riwayat HP ni x lame ngan aku..sebulan je...pas tu aku jual..

N-gage 2006-2007
ni la HP pertama aku beli ngan titik peluh aku sendiri...best gile,time tu HP ni agak advance..leh main game2 best yang agak susah nak main guna HP lain..HP ni x pnah bagi masalah kat aku kecuali masalah getah kat keliling dia ni..getah dia akan kembang kalau kene panas..akhir hayat HP ni,keypad dia wat hal..mungkin sebab aku kerap sangat main game asphalt 2 kot..last2 aku jual..

5300 2007-2008
lepas aku pakai N-gage aku pakai lak HP ni..5300xm..ni la HP kamera n ade memori kad pertama aku..huhu..aku tertarik nak beli HP ni sebab dia leh slide..best gila..tapi sayang kamera dia pixel rendah..jadi gambar yang dihasilkan agak rendah kualitinya..tapi sound dia memang best..ni la titik tolak aku suka HP xpress music..

2310 2007-sekarang
aku dapat HP ni dari abang ipar aku..dia dah tak guna HP ni..n terbiar agak lama dalam kereta dia..aku tanye,nak pakai lagi tak HP ni,dia kate tak..so aku mintak la kat dia.. kebetulan mase tu aku baru beli sim celcom UOX.....HP ni aku masih pakai lagi sampai sekarang..

5610 2008-2009
lepas aku pakai 5300 aku pakai HP ni lak..aku beli ni pas dapat duet dari en.aMARAh hehe..ni la satu2nye HP dari jenis AP yang aku beli..dari first day aku beli memanjang ade masalah je..bengang betul aku..setahun aku pakai,2x-3x aku hantar repair..nasib baik ade waranty setahun..habis je waranty dia aku terus trade in HP ni..walau ape pun kamera dia agak ok n sound dia memang best..

5800xm 2009
ni la HP latest aku..aku suka HP ni sebab dia multi function..memang best..agak mudah digunakan n aku leh gne internet kat mane2 yang ade wifi..tak dinafikan kadang2 HP ni akan "hang" gak..tapi bagi aku tu masalah terpencil..

perasan tak,semua HP yang aku guna dari jenis NOKIA? kenape aku suke gune NOKIA? sebab bagi aku UI NOKIA sangat mudah digunakan...aku penah nak pakai HP sony,tapi tak jadi bila aku try cari bluetooth kat hp mamber aku...sampai sini je cerita talifon bimbit dan aku..

0 cakap-cakap: