Tuesday, August 31, 2010

perangai bab 1: masa


fuh...hari ni cukup meletihkan. ape yang letih? letih sebab berbaringan kat rumah.... adush!!! bosan kot hanya duduk kat rumah tak de buat apape. aku lagi rela kerja dari duduk kosong, tak ade faedah...

erm, berbalik kat tajuk. intro tak boleh panjang2, nanti melalut2 jadinye...hahaha~ masa. kenape dengan masa? bagi aku masa adalah segalanya. kene manage masa sebaiknya, kalau tak kau kalah dengan masa. salah sorang tokoh ilmuan islam pernah berkata : sedekat2 destinasi adalah mati dan sejauh2 destinasi adalah sesaat yang berlalu. yes, aku sangat setuju dengan ungkapan tu sebab kite boleh mati bila2 masa, tapi ingat...kite tak akan dapat kejar walaupun sesaat yang berlalu. jadi sebelum buat apape kite kene fikir pro dan kontra dari perbutan kite. once it's doine it's done, never be undone.

tapi dalam banyak2 sikap kite selalu lalai dalam menguruskan waktu. kenape aku cakap macam tu? ok, kite letak diri kite pada situasi student. contoh, lecture dah bagi assignment semingu lepas dan nak kene hantar lusa, hari ni baru kabut nak buat. am I rite? dalam semingu yang berlalu tu selalunye kite ambik ringan je, sempat pergi shoping, horay2 n macam2...haha...jangan tipu la, aku pun pernah jadi student dan sebahagian hidup aku adalah sebagai student dan aku selalu buat gak...

lagi 1, pernah tak korang tunggu orang? janji nak jumpa jam 10 pagi. korang sampai sharp pukul 10 pagi n orang yang korang nak jumpe tu tak muncul lagi. annoy tak rase? huh, aku rase dah berjela2 sumpah seranah n makian dalam hati kan? elok2 boleh happy, terus jadi macam haram. macam aku la, kalau janji dengan orang jam sekian aku akan sedaya upaya datang sebelum masa yang dah dijanjikan. bukan ape, aku tak suka orang tunggu aku. aku letak diri aku dalam situasi orang yang nak aku jumpe, ape rase kalau kene tunggu lam sangat. kalau setakat 10 minit tu masih boleh consider, tapi kalau sampai 30 minit? 1 jam? fuh.......memang panas la kepala dibuatnye... paling mencabar keimanan kan, kalau nak pegi date. aku pantang betul kalau nak kene tunggu lame2, lepas tu alasan yang dibagi : sori la awak...lambat sikit tadi, kucing I beranak. hampeh.....haha.... tak pun g makeup tebal2...adush...abis buang masa la... lagi2 kalau keluar malam, haish...dah la mase tu singkat, lagi mau lambat2....

so far buat masa ni aku ok lagi, tak de kuar date malam2 g...paling2 pun keluar malam ade meeting or discussion dengan client je. tak pun eluar hang out dengan member2 laki... haish~ bosan kot... er, raye dah dekat but preperation takdak lagi nih... hu~

4 cakap-cakap:

Unknown said...

hah,mmg bab masa ni ramai yg x amik kesah sgt..
mksd aku dr segi punctual..
aku kdg2 ade gak trlajak,tp kne pndai2 ar bajet..
kne exp. sndri,huh,mmg mnanges ar kne tggu smpai 2 jam..

lensa mata said...

tulah...ramai yang masih lalai....

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

aku kekadang begitu juga

Mashe said...

hehehehehe~~~bab asgment tuh... btoi la...
:P