Thursday, September 17, 2009

balik raya!!!!

bukan jalan aku balik kampung

yay yay!!! dah nak raya..hehe..excited gile weh..time2 mcm ni la aku terkenang balik zaman kanak2 dulu sambut raya..2,3 hari lagi nak raya suasana tu dah terasa.. kaum ibu2 dah bizi wat itu ini, kaum bapa bizi cari pucuk kelapa,masak dodol..macam2 lagi lah yang dibuat..kami anak2 membantu ape yang terlarat,tapi kebanyakan tolong tu tolong menyusahkan kot.. haha..dulu rasa2 time puasa tu lama sangat..tapi sekarang pejam celik je dah nak raya..cepat masa berlalu..mungkin tu lah,masa makin pantas berlalu bila kita makin dewasa..anak2 kecil yang aku kenal dulu dah bergelar anak teruna dan dara..mungkin dah ada yang bergelar ibu muda..ramai gak yang aku dah tak berapa cam paras rupa..maklumla..mase kecik2 dulu muka hingusan je..bile dah besar ni masing2 dah hensem bagi yang lelaki dan cun gile bagi yang perempuan..persiapan raya pun mak abah dah tak payah susah-susah uruskan,dah pandai urus sendiri..silap2 baju raya n kuih raya pun anak2 belikan tuk mak abah.. contoh macam mak aku,dah 10 tahun kot x beli kuih sendiri,anak2 je yang bawak balik..ingat lagi aku, dulu masa arwah embah janah (embah=nenek dalam bahasa jawa) ada lagi, pada malau pengumuman raya, semua saudara mara belah emak kumpul kat rumah embah,kitorang bawak makanan tuk berbuka puasa..kitorang buka puasa sama2..anak2 la yang paling best..dapat jumpa sepupu..ramai sepupu aku..kalau nak kira2 ada +- 80 orang kot..memang nak runtuh la rumah embah.. haha..lepas buka puasa tu anak2 kecik termasuk la aku main mercun sambil tunggu pengumuman raya..time pengumuman raya tu semua kumpul depan tv 14 inci kat ruang tamu embah..best sangat..tapi suasana tu sume dah tak de lagi sejak embah pergi 10 tahun lepas..untuk pengetahuan pembaca, embah adalah nenek terakhir aku ada.. nenek dah atuk belah abah aku dah lama tak de,dari aku belum lahir lagi..arwah atuk aku yang belah mak lagi lama,sebelum mak kawin kot..em,sekarang mak cuba hidupkan suasana tu balik.. walaupun dah tak buat kat rumah embah, alhamdulillah saudara2 masih ramai yang datang..suasana tu dah banyak berubah,anak2 kecil dulu dah digantikan dengan cucu2 emak,cucu2 bibik2(makcik) n paman2(pakcik) aku..anak2 kecil dulu semua dah dewasa..ada yang dah bawak anak lagi..hehe..ingat lagi dulu juadah raya yang mak aku wajib buat adalah rojak buah n soto..sekarang mak dah tak buat rojak dah,malas katanya.. raya tahun ni aku agak berjimat..al-maklumlah..keadaan sekarang tak mengizinkan aku untuk berbelanja dengan mewah..em,tapi tahun ni adalah syawal yang paling bermakna.. aku dapat balik kawan baik aku yang dah lama hilang..cukup bermakna.. berbeza dengan 2 tahun lepas..syawal aku cukup suram..hehe..sebab?biar aku je yang tahu.. mak aku baru je kol tadi, tanya aku balik bile..dia ngat aku balik hari ni..nak mintak tolong potong ayam..tapi nak wat macam mane g,aku last keje esok..sian mak abah tak de sape leh tolong kat kampung... em,kalau tak de apape halangan insyallah esok petang aku dah gerak balik kampung..tak sabar rasanya.. moga perjalanan aku selamat n lancar sampai ke kampung.. akhir kata, salam ramadhan dan dalam syawak untuk anda semua..terima kasih sudi singgah di blog ni..hati2 dalam perjalanan,ingatlah orang yang tersayang...

0 cakap-cakap: