Wednesday, December 30, 2009

pergi dan tak akan kembali lagi



ahad lepas waktu tengah mamai2, aku dikejutkan dengan 1 pangilan talifon yang menyampaikan berita yang sangat mengejutkan.....

*lagu unforgiven-metalica*

aku: halu..?

akak: mir bru bangun tido ke?

aku:ermm....

akak:ni,pakde meningal tadi...mak suruh talifon semua..

aku:????? biar betul...? innalillah...meningal kat ne?umah ke?

akak:tak.. kat hospital sabak..tadi akak elok sampai umah mak bokde datang nangis2 cakap pakde dah meningal...

aku: yeke...dah tu anak2 pakde sume dah bagi tau ke?

akak:dah bagi tau...abang ehsan ngan abang jali dah gerak balik..kak ajar ngan kak lina je belum...ko balik tak ni?

aku:x tau g...jap g aku kol kak gee...klau dia tak balik aku pun tak balik la.... mane de kereta...

akak:ha...ok la..ko bg tau kak gee ko sekali..

aku:okie....

*perbualan dah diubah sikit sebab malas nak taip*

so aku kol kak gee...nasib dia kata leh balik...so petang tu dlm kul 5 petang baru kitorang gerak dari bangi..sampai kampung pun dah nak isyak...sampai rumah mak kitorang sembang2 sikit pas tu trus g rumah bokde...ramai dah orang sampai... masa kitorang sampai jenazah belum di mandikan, persiapan tengah dibuat...pas jenazah dah siap dimandikan n dikafankan terus jenazah disembahyangkan....kemudian majlis tahlil dijalankan...

esoknye pagi2 dah tercegat kat umah arwah,tolong2 sikit ape yang patut...orang kampung n saudara mara datang silih berganti.. jenazah disembahyangkan sekali lagi sebelum dibawa ke kubur..sampai kat kubur lahad dah siap..alhamdulillah semua berjalan dengan lancar...selepas jenazah dikebumi, talkin dibacakan...

siapa tuhan kamu?
siapa nabi kamu?
siapa imam kamu?
mana kiblat kamu?

yang lain aku x ingat...
lepas sume dah selesai aku terus balik rumah..tengahari tu gak kitorang gerak balik bangi sebab ade keje nak kene buat....

al-fatihah kepada arwah HAJI HASHIM BIN SUBARI, meningal pada 27/12/2009 pada jam 2.10PM pada usia 68 tahun 8 bulan akibat sepsin to pneumania.doakan semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang2 yang soleh... arwah merupakan abang sulung kepada abah kesayangan...

ingat lah, hidup ni cuma pinjaman..ape yang kita dah manafaatkan dari hidup kita ni? adakah cuma disia2kan?renungkan lah....

0 cakap-cakap: