Thursday, October 1, 2009

raya monet...(terpaksa tukar tajuk,tersama ngan tajuk entri seorang sahabat)

aku agak lambat meng-update-kan blog ni..aku tengok blog2 len dah x de kuar cite raya.. hehe.. nak wat cne, selama seminggu lebih pas raya ni aku langsung x de mood nak menaip.. mungkin penat..aku pun x pasti..so aku just jalan2 je kat blog orang n hari ni aku ade la mood sikit..sementara aku ada mood ni aku update la blog ni..even bukan ada orang nak baca pun..haha..x kisah la,so cite raya aku agak biasa je..same mcm raya orang len.. pagi raya sejuk2 kene mandi nak g sembahyang raya,makan ngan famili,g sembahyang raya,pas tu nanges2 sikit time mintak maaf(syahdu oo....),g jenjalan umah sedara mara n aktiviti wajib: tido time budak2 ramai2 datang beraya(kalau x tido t kene pow duit raya..mane tahan beb,kat anak buah aku pn dah abis rm150)..ni aku nak cite satu2, start dari hari aku balik kampung hari jumaat tu..

JUMAAT(18/9/09)
hari ni aku still keje g..tapi aku dah sound awl2 kat bos aku yg hari ni aku terpaksa keje separuh hari je..bukan sebab ape,tapi aku nak kene amik akak aku kat shah alam, husband dia x pat join balik kampung..ada "hal yang lagi penting" kate dia..lantak la,malas aku nak masuk campur hal dorang..asalkan aku jalankan tanggung jawab aku sudah..aku keluar dari ofis kul 2.30pm pas sembahyang jumaat,sebelum keluar tu big bos bagi rm200, duit raya katanya n 2nd bos suh amik hamper dalam keter dia..aku ngat hamper kecik2 comel je.. rupanya ha kau...gadang gile,ade kot paras dada aku...

besau gile hamper nih

nasib bek aku bawak kereta..kalau aku bawak motor mcm biasa, x ke naya dibuatnye.. dah la besau,berat gile lak tu..aku agak2 ade la dalam 40 kilo kot.. apapehal... TERIMA KASIH BOS2 SEKALIAN..SELAMAT HARI RAYA...hehe..hamper tu aku masuk dalam kereta pn terpaksa baringkan..mmg x muat kat bonet(kereta kembara)..sampai kat umah aku bawak naik hamper tu(amik ko,tingkat 3 weh..dah la pose2 ni..) untuk proses melapah..kalau x lapah tu mmg aku balik x yah bawak beg la jawabnye..gambar ni aku amik sebelum hamper ni kene lapah..pas siap lapah hamper ni aku kemas2 lak barang yang aku nak bawak balik, berkira2 berapa helai baju nak bawak balik stok seminggu etc2....dah siap sume aku pn gerak p shah alam(aku malas nak masuk shah alam sebenarnye,banyak trafic light n aku bajet mesti jem punye) aku singgah dulu kat SHELL fasa 1 bangi untuk isi minyak, RON 95 jadi pilihan..sampai senak tank tu aku isi..bajet takut sangkut jem je..aku topup skali touch n go aku..aku gerak dari bangi kul 3.30pm...dalam kul 4 lebih dekat kul 5 baru sampai shah alam seksyen 18 umah akak aku,jalan agak sesak..pas pick up akak aku, kitorang trus gerak menuju kampung terchenta..haha..memang dalam bajet aku kitorang x sempat sampai kampung sebelum waktu buka puasa..so awal2 aku dah suruh akak aku bawak bekal makan..in case x sempat sampai kampung leh la buka atas jalan je..tapi ternyata bajet2 aku sangat2 meleset, jalan just jem kat shah alam n kat kapar je..jem sebab trafic light je pun..lepas je dari kapar n meru jalan mmg lancar..hati aku berbunga balik..sempat ni nak buka kat umah ni..sampai kat kuala selangor pn masa tu dah kul 6pm..masa lalu kat bazar ramadhan kuala selangor tu aku nampak 1 kereta yg sangat2 familiar,kete akak aku g 1,tapi dia gerak lagi awal dari aku,kul 3pm dah gerak balik kampung..tapi at last aku ptg dia kat kuala selangor..haha..lembabnye bawak kereta..haha..pas je jambatan kuala selangor tu kat pasir penambang betul2 depan JPJ timbang tu jalan jem..wtfish cake!!x sempat la ni nak buka kat umah..aku bajet jem tu sampai ke tanjung karang..mangai,jauh tu..silap2 sampai umah kul 12am kalau betul2 jem sampai tanjung..uh..aku kecewa balik..uh..jem tu pn gerak slow je..ade brader JPJ lepak tepi jalan tu, senyum je dia tengok kereta berderet dpn dia..nsib bek jem ni still gerak gak..sikit2 gerak..aku tengok ade kereta tersadai kat tepi, 3 bijik yg tersadai..1 kereta remuk depan satu remuk kat belakang n 1 lagi remuk depan n belakang...ni la sikap orang malaysia masa memandu,ske sangat mencucuk angin..kan dah tercium kerata orang..ha..nak ganti tu..alamat x raya la..lame gak la sangkut kat jem tu.. ade kot 20 minit..jem bukan ape pun,orang slowkan kenderaan nak tengok accident tu..pas je jem tu jalan clear balik..tapi aku dah berkira2 x sempat punye nak buka pose kat umah..time tu pn dah 6.30pm..aku bawak pn ala kadar je,average 100kmh je..sampai kat pasir panjang aku nampak serpih2 plastik n kaca kereta bertabur kat atas jalan..accident g la tu..tapi mse tu kereta yg accident tu dah x de..mb terjadi waktu pagi ke tengahari kot.. pasir panjang ni dah x jauh dari kampung aku sungai nipah..aku sampai umah 15 minit nak buka..sempat gak...pas buka n solat sume, layan tgk berita lak..aku x g terawikh mlm tu, penat siot..mase tengok buletin utama tv3 tu ada satu berita ni yang menarik perhatian aku.. sebab aku tengok scene dia cukup familiar..kat pasir panjang..pergh..baru aku tau, accident tu sangat dahsyat..aku ngat biasa2 je..peaugeot baru accident ngan lori..pemandu n penumpang kereta sume meninggal..innalillah...semoga roh arwah ditempatkan dikalangan orang2 yang soleh..akak aku yang kene potong kat kuala selangor tu sampai kul 10 malam...malam ni famili aku x bizi lg wat pesiapan raya..just siap2kan bahan nak wat masak2 esok...

SABTU 19/9/2009
hari ni la aku bangun sahur paling cepat..kul 5am akibat digegar mak aku..terkebil je aku,biasa bgn sahur kul 5.30am,tu pn makan2 simple je.. tapi hari ni makan berat lak..layan je la,g pn t siang aku nak kne tlg2 apape yang patut..pagi2 g dah start bz..aku mcm biasa la,menyemak kat dapur..haha..tlg apape yg patut..tengahari tu aku g sungai besar nak beli apape keperluan raya n makaku ade mintak tlg belikan barang2 basah sikit, baju x beli g..aku pegi tengahari tu pn ngan akak aku,dia pn ada barang nak beli..aku g market dulu beli barang2 basah,takut abis lak kalau lambat..akak aku yg masuk beli barang..pas tu baru g shoping..so kat sg besar tu aku bawak haluan sndri n dia bawak haluan sndri.. (aku malas nak teman orang pompuan shoping, lame gile even nak pilih tudung). tumpuan utama, arkedman..cadang2 nak beli baju melayu sehelai je,tapi usha2 x de yang menarik lak.. pas tu aku tengok ada yang menarik kat baju sepasang..nak taknak beli gak la baju sepasang..

ni baju raya aku ke??x la,tipu je..

pas tu aku jalan kat expo n membeli beberapa helai t shirt n sweater serta sehelai jeans..aku berjaya habiskan rm195 tengahari tu je..kuih2 memang x beli,sebab kat umah dah banyak.. hamper semalam pun aku bawak balik bagi kat mak aku,jadi kuih raya..pas aku siap2 beli sume tu aku terus ke kereta..wtfish cake,akak aku x bis shoping g..adush..aku tunggu kat kereta ade kot 30 minit..tertido2 aku..last2 dia sampai kat kereta just ngan songkok utk anak2 dia n tudung je..la..punye la lame..lantak kau lah akak..aku layankan aje..balik umah je abah cakap pelam dah masak,tinggal nak peram je..akak aku pe g,dgr je pelam dah masak beria dia ajak kutip..layan je..aku pn g la kutip..baru kutip dari 3 pokok je dah banyak ni..

caye x dari 3 pokok je?

ni pun x bis kutip g,x larat la nak kutip sume,g pn siape nak abiskan t?dah dapat mcm ni kitorng terus je peram ngan karbait..hu..2 hari lagi kompom masak cantek ni..pas setel memeram pelam ni aku ngan akak aku g la tlg mak aku masak2..aku tlg tengok je,sambil2 tlg kacau2 rendang mak sikit..haha..waktu malamnye lagi sekali aku g sg besar..bukan pe,saje suka2 nak tengok keadaan malam raya kat sg besar..mangai,ramai gile manusia..kalah jalan T.A.R...hehe..parking pun men sedap je selit kat tepi parit..haha..lantak la,janji ade parking..malam tu x de la beli ape pun..just cuci mata je..barang2 sume men lelong je, kuih muih sume men lelong..ade yg 7 jenis rm20,ade 5 rm10..pas tu aku n kawan2 aku ni g layan minum2 je..kul 1pg baru kuar dr sungai besar..aku tengok time aku nak kuar tu pn masih ramai makhluk2 masuk ke sungai besar..sampai kat kampung,anak2 muda dah siap sedia nak berperang...perang!!??ni la tradisi dak2 muda malam raya kat sini..berperang ngan mercun sampai ke pagi..aku malas nak join..badan penat2 weh..

AHAD 20/9/2009

ALLAHUAKBAR,ALLAHUAKBAR,ALLAHUAKBAR...
LAILLAHAILLALLAHUALLAHUAKBAR..
ALLAHUAKBAR WALILLAHILHAM..

dah raya...?hehe..kejap je rase puasa kali ni..alhamdulillah..aku berjaya mengharungi ramadhan ni..pagi2 sejuk tu mandi sunat..pas mandi n siap2 sume aku makan same2 ngan famili pas tu g solat sunat aidilfitri..rase canggung sangat,bukan pe,dah sebulan x makan siang,tetiba je hari ni makan waktu siang..hehe..
sampai kat masjid...wah,ramai gle..(wat2 terkejut, padahal mmg tiap thun mcm ni) biasa le..anak2 kampung yang merantau sume balik ke kampung..yang x de kampung pun singgah menumpang suasana raya..

dalam kereta mase tunggu akak aku pas solat sunat aidilfitri

pas solat, kat umah bermula lah acara mintak2 maaf..syahdu gile time ni..gambar x dapat disertakan sebab ada kat kamera len..t kalau dah dapat aku upload ye...pas acara bermaafan ni kitorang g beraya umah sedara-mara terdekat je..kampung aku punye tradisi baraan dijalankan pada hari ke-2 n ke-3 bagi lelaki, raya ke-4 n ke-5 lak turn pompuan..aku follow sampai ke sungai haji dorani(penah dengar dorani homestay x?) je..sebab aku bawak motor je,pas tu mak,abad,akak n anak2 dia gerak g jauh..mase kat umah pakcik aku kat sungai haji dorani tu akak aku g sorang sampai..so jadi la 2 kereta..aku x follow g jauh2,malas sikit.. hehe..pas dorang balik dari raya jauh2 tu, malamnye x putus2 orang datang umah.. letih o...soto mak aku laku gile,malam first tu je kuah sup soto tu tngal setengah je dari periuk besar yang mak aku masak..

ISNIN&SELASA 21&22/9/2009

hari ni baraan je..tradisi mengunjungi rumah jiran2 tetangga.. aku x de gambar baraan ni.. tapi aku bagi gambar yang look alike baraan kat kampung aku..saje nak kasi nampak suasana tu...
bukan baraan kat kampung aku

sayang betul aku x bawak kamera mase baran tu....x pe la..nak wat macam ne kan..dua-dua hari baraan ni habis waktu petang..penat oo..tapi memang sangat layan...malamnye aku boo tido je..haha..

RABU&KHAMIS 23-24/9/2009

ha...dua hari ni aku lantak raya ngan kawan2 sekolah aku..memang santak gile..act dorang wat sampai 3 hari, but aku follow 2 hari je..ni antara gambar2 yang aku sempat amik..
"sape aku?"ujur beliau

jai usha cicak

"apekah..?"ujur si kura2

hari first je dah mengumpulkan 5 kereta n hari ke-2 mengumpulkan 10 buah kereta..hari ke-3? aku x pasti..x follow..bayangkan la macam ne punye ramai....leh check kat blog ni: empayar-14

JUMAAT&SABTU 25-26/9/2009

hari ni x de ape sangat..just lepak kat umah je..layan2 sedara yang datang sambil2 usha anak dara dorang..hehe..bukan sape pun,sepupu2 aku gak..hehe..peh, x sangka ramai gak sepupu2 aku yang cun melecun..almaklum la..dulu jumpe masing2 kecik g..akak2 aku lak layan petik buah pelam kat kebun..lantak korang la..sampai 7 baldi dorang amik..alamat ceri-beri la makan pelam bebanyak tu....

AHAD 27/9/2009

hari ni balik bangi...!!wargh..sedih gle nak tinggalkan kampung...nak wat mcm ne...aku gerak pagi2 g sebab malas nak harung jem kalau gerak petang2..aku balik x terus ke bangi tapi singgah ke alamanda putrajaya..layan tengok wayang...hahaha...ni la cite yang aku tengok.. sehari suntuk melayan..nak balik umah pun bosan,bukan ade orang pun kat umah tu..

banyak x aku tengok?

erm..aku rase sampai sini dulu la aku punye ke-pen-ngarut-an aku..t rajin2 aku sambung eh....chow..ade keje nak wat..

3 cakap-cakap:

FdausAmad said...

beb,

gua nk ajak lu dtg lepak blog gua.rilek rilek.

selambe..

NH said...

pegh banyak gila movie kau tengok.
gamer best tak??
ugly truth?? gerard butler berlakon tu.. hehhehehehehhh :">

a-m-i-r said...

gamer memula mengantuk je..agak x faham jalan cite dia,tapi ble sampai tengah da agak menarik..kalau ugly truth tu cte dia agak ke-lucah-an kurang melampau..hehe..ape pun cite tu mmg best..igt2 nak tgk final destination sabtu ni,usha2 kat alamanda dah x de..