Monday, November 23, 2009

kisah malam-malam

hehe..saje je wat tajuk gitu..actually dah lame x hupdate blog ni..saje je nak merepek meraban kat sini kejap..aku pn x dak idea nak hupdate ni,x pe la..kali ni aku nak cite pasal kehidupan malam aku..malam yg biasanya waktu orang berehat aku gunakan sebaiknya untuk mencari pendapatan..pendapatan macam mane tu?ha...ni yang aku nak cerita ni... biasa waktu malam korang wat ape? lepak2 ngan member? dating ngan makwe, pakwe? mengelamun? merempit? pecah rumah? meragut?etc2 la aktiviti korang kan..tapi aku pnye aktiviti ni mengenyangkan orang.. hehe..ok2..straight to the point,aku sebenarnya berniaga burger pada waktu malam.. waktu operasi dari kul 6.30 ptg sampai la kul 1.00am, tu normal, tp kdg2 bukak lewat sikit or tutup awal sikit..kadang2 x bukak sebabade keje len nak buat..huhu..rutin aku hari2 kecuali hari sabtu n hari selasa...balik je keje siang aku rehat jap then siap2 nak ke burger lak..tapi biasanya aku gerak pas maghrib..senang,x terkejar2 ngan waktu..sampai je terus wat keje..kadang2 dari aku sampai tu sampai la kul 12 lebih non stop tangan aku wat keje..yang jaga kat stall tu cuma 2 orang je..so mmg x cukup tangan la..dulu ade 6 orang,tp yg len hampeh..so tinggal la aku ngan abang ipar aku je yang setia jaga burger tu.. burger maniz...ikon burger yg cukup lama kat bangi..ok2,sejarah ringkas burger ni bermula dari tahun 1992..17 tahun..lame tuh...menurut otai2 kat burger tu..burger ni bermula dari stall kecik yang dah ilang 1 tayar..tu la yg diusung hari2..then lame2 burger tu makin maju n sampai la dapat pakai lori... owner asal burger ni adalah seorang kerani kat bank islam, then dia bagi abang ipar aku jaga burger ni sebab dia nak cari jalan lain n sekarang dia adalah salah seorang yang berpengaruh kat bangi..nama tak leh sebut la..bermula dari abang ipar aku,nama burger ni makin naik.. satu masa dulu jualan burger untuk satu malam je leh cecah 9-10beg.. gle banyak..sekarang paling banyak pun 6 beg je...tu pun aku dah nek gila nak wat..huhu..bila abang ipar aku keluar dari burger tu,perniagaan tu bertukar dari satu tangan ke satu tangan yang len.. tp burger tu makin merudum sampai la raya haji tahun lepas abang ipar aku amik balik burger tu..customer pun makin ramai..menurut abang ipar aku,ada di antara customer tu beli burger kat situ dari zaman bujang dorang sampai la sekarang dah ada anak 3..aku lak? aku baru setahun jaga burger tu...tapi aku dah faham ape order customer yang regular..tak de masalah..
just penat je la..kat area aku niaga tu(shell fasa 1 seksyen 16 bandar baru bangi, dekat2 ngan sate kajang yang lama) pn ade 3 stall burger...mmg bersaing la..tp persaingan yang sihat.. tapi malangnye stall yang len kne angkut ngan MPKJ.. sape nak makan burger...?meh singgan sat kat MANIZ BURGER!!!!!!
a....
aku dah x tau nak cite ape.... ade apape korang tanye nanti la..aku jawaab punye..hehe..calo....

harga lama,x leh pakai dah...tengok atas sekali...since 1992

ni baru kul 9..dah tinggal ni je..kul 11 lbh ayam bah abis so mintak
bantuan manusia yang ada kat umah antarkan kat burger

memasak on progress..tu tangan abang ipar aku

kuali kosong just untuk seminit..

lori stall maniz burger..

ha...ni harga baru..

lame dah riwayat lori ni..

1 cakap-cakap:

chokio_nia said...

cm bes je tgk..huhu